är det sant? (hoppas inte)

Hon stannade upp mitt på gatan, tog tag i min arm och sa - men herregud - är du inte sjukt ledsen? Som att hon ifrågasatte att jag överhuvudtaget stod upp. Då ramlade jag. Naturligtvis. För jag kan inte bli påmind. Jag kan överhuvudtaget inte hantera tanken på att den där jävla sommaren upprepar sig. Och att den gör det på exakt samma sätt. Det börjar bli vår nu och jag vaknar erbarmligt bakfull av att solen skiner rakt in i min garderobsliknande lägenhet. Jag är kladdigt varm, det smakar nästan blod i munnen och det rinner kondens på insidan av fönstren. Det är fruktansvärt. Jag vill hoppa från balkongen, försvinna ner i ett svart hål där jag inte kan tänka på något. Dessvärre finns det bara två saker som hjälper - att gå ut på krogen och att träna. Två okombinerbara ting där det sistnämnde hjälper under ett betydligt kortare tidsintervall. Att gå ut däremot - nej, det är inte alkohol i första hand - det är allt det där runt omkring. Det är att göra sig fin, att köpa någonting nytt, att unna sig lyx (som pommes frites och oändligt antal taxiresor), att sminka sig klockan ett på morgonen och att inte riktigt veta vad som kommer att hända innan kvällen definitivt är över. Det finns en förväntan vilket är en rusande känsla som jag inte kan uppbåda annars. Förväntan handlar dock mest. Om honom. Att han ska stå bakom nästa gathörn. Se mig. I min klänning. Varför har han aldrig sett mig?


Vad ska jag egentligen svara när hon tar tag i min arm och ser på mig sådär. Erkänner att det inte varit bortkastade år. Utan kärlek. Och så den där skivan. Som ekar i mitt huvud. Som jag aldrig lyssnat en enda minut på sedan den där skitvåren. Som tyst spelar i mitt huvud hela dagarna nu. Bombastiskt och underfundigt.


And if you don´t know this
Then what do you know?
Every second of my life I only live for you
And you can shoot me
And you can throw me off a train
I still maintain
I still maintain

Life, life is a pigsty
Life is a pigsty
And I´d been shifting gears all along my life
But I´m still the same underneath
This you surely knew



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0