Lördag och knark

Jag knarkar uppmärksamhet. Jag står där, mitt i natten, och söker ögonkontakt. Haha, jag fick dig, och dig, och dig. Jaha, ville du ligga med mig? Gameover, det går inte komma till nästa nivå.

På väg hem får jag ett sms, 'du är så fin'. Den tar bäst. För det är från rätt nummer, rätt ögon, rätt händer.

Jag lovade, lovade, lovade att inte gå ut. Men jag måste hålla mitt ytlighetsvärde uppe. Soffan ensam i Skärmar verkar plötsligt outhärdligt. Att  ligga flera timmar sömnlös är ett straff. Istället blir dagen efter ett darrande ångerfyllt trauma på kontoret.

Jag drömmer om bryggan vid lilla Degernäs och kav lugnt insjövatten. Jag såg några småtjejer sitta vid pontonen under Skanstullsbron på väg till jobbet idag. Jag tänkte, jag kanske kan hitta samma lugn längs Årstaviken.

Men där hittar även uteliggarna lugn. De har tillhåll lite längre upp i skogen och jag skyndar på stegen längs den där stigen. Minns Kalles berättelse om läraren i koloniområdet. Vid Degernäs finns bara ljusa bilder. Skymning och nattliga bad. Jag längtar så det gör ont efter ledighet. Jag vill försjunka i böcker jag fått av mormor och jag vill springa runt Talludden i pappas anorack. Jag vill ligga på altanen och sola med katten. Äta pannkakor under randiga markiser.

Mamma använder alltid gjutjärnspannan till pannkakorna.

E

Kommentarer
Postat av: browneyed

Har du lust att besöka min blogg, läsa novellen och lämna en kommentar? =)

2007-05-20 @ 12:45:10
URL: http://browneyed.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0