Hornsgatan strax innan 8

Hornsgatan strax innan 8. Bilar som tutar, avgaser, trängsel. Bistra medelåldersansikten genom rutorna, en kvinna (lågavlönad) röker i bankomatkön. En kille i trench från Marimekko hastar förbi mig. Jag måste ha kaffe. Tänkte när jag låg hemma i sängen att Roibooste vore nåt för mig. Med färsk frukt i fil till. Men Horngatan inbjuder till starkt, starkt kaffe. Magkatarrskaffe, illaluktande, bränt. Och facaccia, ciabatta eller något annat med vete. Sådan är Horngatan strax innan 8.

Jag längtar efter konsten att vara. De har förstått det i mindre städer.

På agendan idag antagligen allsköns obehagligheter. Åtminstone glittrar solen i Stockholms ström, som att den inte visste att den är granne med hornsgatans dekadens.

E


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0