Jag föraktar dem

Där jag brukar parkera min cykel sitter nu en man med en sil i armen.  Ja, det är sant. Kvinnan som vanligtvis bor vid Gullmarsplan, hon med det högröda ansiktet, dricker öl utanför Vivo Götgatsbacken. Paret som alltid går hand i hand äter gårdagens bullar från 7 Eleven utanför Göta Lejon.

Jag längtar träden, kossorna, skördetröskan och vinden över det dyiga insjövattnet. Jag längtar gräset och katter som spinner.

Varför kommer inte polisen och hämtar dem? Ger dem en lägenhet, en dusch, en pedikyr, en varm soffa, tv och en stor kopp te. Mysbyxor, mat i kylskåpet, gardiner i nyputsade köksfönster och choklad med mintkrokant.

Jag ger dem hur som helst inga pengar. Jag föraktar dem. Och deras arma mödrar.

/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0