Taxi var god dröj

-Hej, jag vill beställa en tid.
- Vart bor du?
- Johanneshov.
- Jaså, men det här är Huddinge. Ring SöS.
- Jag har gjort det, det finns inga tider.
- Nähä. Nä...
- Du kan inte hjälpa mig alltså.
- Nja, du vet - om vi skulle börja ta emot folk från varenda närområde i stan skulle vi aldrig ha tider till våra kommunivånare.
- Nähä, tack då. För ingenting (gråtigt)

- Sjukvårdsupplysningen godmorgon.
- Hej, vilket sjukhus ska jag vända mig till om det är fullt i mitt närområde och inga andra sjukhus vill ta emot mig för att de inte ligger i mitt närområde?
- Ja, har du provat privata kliniker.
- Ja, ett par stycken.
- Det finns ju till exempel Runda Annas privatklinik i Råcksta.
- Men Råcksta är väl inte mitt närområde om jag bor i Johanneshov?
- Nej, det är klart.
- Vem är ansvarig för vårdgarantin egentligen.
- Ja, det är ju Bengt det.
- Bengt?
- ...eller ja, Stockholms Läns Landsting.
- Har man inte rätt att få hjälp?
- Prova Runda Anna.

- Runda Annas, godmorgon.
- Hej, jag vill beställa tid.
- Vart bor du någonstans.
- Johanneshov.
- Mm, vi ligger i Råcksta, prova någon klinik i ditt närområde. Sös kanske.


Den svenska sjukvården är gruvligen överskattad. Eller är det den Stockholmska.

E

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0